Megnéztem a Barbie-filmet gyerekszemmel, hogy elmondjam a szülőknek, ez NEM gyerekfilm

Szakértőnk, dr. Vass Dorottea, az ELTE Gyógypedagógia Karának oktató-kutatója beült megnézni a Barbiet, hogy aztán elmondhassa a foglalkozásain résztvevő gyerekek szüleinek, miért is NEM tanácsos egy kisgyereknek megnéznie a rózsaszín világba repítő kult-filmet. Olvassátok el velünk együtt, mire jutott!

Hetek óta hemzsegnek a különböző platformok a Greta Gerwig által rendezett Barbie filmtől. Lányok, kislányok, nők, hölgyek milliói pompáznak rózsaszínben, apukák posztolnak a közösségi média felületeiken büszkén arról, hogy a nyolcéves kislányukkal pár perc múlva megnézik kettesben a Barbie-t, Facebook csoportokban robbannak fel a komment háborúk szülők között, hogy ki miért viszi, vagy már vitte el, vagy épp miért nem viszi el gyermekét a Barbie filmre.

Mindezekkel szembesülve, megnéztem én is a filmet gyerekszemmel, hogy aztán megtárgyalhassuk a szülőkkel a social media felületemen.

Lássuk a felszínt

Ha az általános keretmese alapjaiból indulunk ki, amitől a Jégvarázs, a Harry Potter-sorozat, sőt a Star Wars is népszerűvé vált, akkor az a követhetőség, ami tulajdonképpen a népmesei alapforma.

Adott egy fantáziavilág, amelyben van egy hősünk. Jelen van a főhősünk számára egy hétköznapi, megszokott környezet: Barbie esetében ez a saját háza, saját szokásai a reggelizéstől kezdve az öltözködésen át, egészen az esti partyig – ez pedig tulajdonképpen nem más, mint a híres-nevezetes komfortzóna, ami egy könnyen befogadható történetnek is az alapja.

via GIPHY

Lássuk, mi van a felszín alatt nagyon is mélyen

Jelen van a probléma: Barbienak megváltozik a teste, nem érti miért, teljesen felfordul egy átlagos napja. Hősünk tehát kimozdul a komfortzónából. Kimozdítja a félelem, hogy már nem lesz olyan az élete, mint eddig volt.

Ha eddig a részig vizsgáljuk a filmet, akkor tulajdonképpen vállat vonhatunk arra, hogy végülis, minden adott, amit az e havi hírlevelemben egy kisiskolás meseigényének előírtam:

  # narráció

# egysíkú történet

# lassú képmozgás

# konkrét vágy

# egyértelmű probléma

# a főhős egy ‘nagy probléma’ megoldására kényszerül

Viszont ettől az eseménytől kezdve felborul az az egyensúly, ami egy óvodásnak, kisiskolásnak értelmezhető és befogadható kéne legyen annak érdekében, hogy a következő két órát, amit moziban tölt értékes időként és ne zombiként, értetlenkedve vagy belefeledkezne a káoszba töltse el.

És akkor itt most tisztázzuk:

A Barbie film nem csak azért nem való 12 éven aluli gyerekeknek, mert félelmetes szörnyek lennének benne – egy film nem csak attól hathat negatívan egy gyerek lélektani fejlődésére, mert félelmetes látvánnyal (pl. végtagvesztéssel, vérrel, halállal) szembesült volna a filmvásznon. És nem is amiatt érdemes inkább másik filmet nézni ezzel a korosztállyal, mert kiderül a filmből, hogy Barbienak nincs vaginája.

A kellemetlen érzés is lehet félelmetes.

Például kellemetlen lehet az, hogy nem tudjuk értelmezni azt, amit nézünk. (Néztél már francia filmet felirat és szinkron nélkül? :D Na ugye!)

Lássuk csak, mire gondolok

„Feminizmus, kognitív disszonancia” - megnéztem volna a tőlem két sorral feljebb ülő négyéves gyereknek az arcát, amikor ezeket a szavakat tartalmazó párbeszédet hallgatta, és ugyanúgy meghallgattam volna szívesen azt a suttogást, ami egy nyolcéves gyerek és az édesanyja között zajlott előttem egy sorral, amikor az egzisztenciális krízist érintő monológok hangoztak el a filmben.

via GIPHY

Másrészt, ha eltekintünk a 12 éven aluli közönségtől (akik valahogy jegyeket kaptak, és megnézték a filmet szülői engedéllyel), és arra a 12 éven felüli gyerek közönségre fókuszálunk, akiknek engedélyezett a film, akkor sem tudnék szakemberként hátradőlni, és azt jóváhagyni bármelyik családnak, hogy ’Persze, a 12-15 éves lányotoknak most abszolút ajánlom a filmet, érzelmileg pont az őt foglalkoztató kérdéseket tárgyalja a film.’

Elmondom, miért nem.

A 12 évesek már a serdülőkorúak életszakaszában vannak. Ilyenkor már fokozott figyelmet kap az identitás kialakulása, amelyben hatalmas szerepet játszik mások véleménye. A 10-16 évesek a környezet által kialakított kép és az önmagukról kialakított kép között lavíroznak óránként.

Egy 12-13 éves gyerek, akinek még csak most alakul ki az identitása, még nem is érzékeli igazán ezeket a dolgokat a világból (olyan szinten legalábbis, hogy ilyen mértékben rágódjon rajtuk, mint mi, felnőttek). Ha 13 évesen azt hallja egy gyerek, ami ebben a filmben elhangzik, hatással lehet az identitásának alakulására. Például már eleve abban a tudatban nő fel, hogy ő egy elnyomott társadalomban él (mint a rossz gyerek, aki valójában csak azért rossz, mert sokat mondták rá, hogy rossz). Lehet, hogy pont ezt a filmet látva fogalmazódnak meg benne olyan kérdések, amelyekből idő előtt szembesülhet bizonyos történelmi eseményekkel, amelyek negatívan hathatnak az identitására.

És bár a 12 éven felülieknek valóban ajánlott az a film, ahol

  • többsíkú egy történet
  • a gonosz karaktere nem egyértelmű
  • a főhős külső és belső adottságai ellentétesek

annak ellenére, nem biztos, hogy például a Shrek animációs film helyett a Barbie filmet választanám számukra a testkép kialakulásának pozitív meglátására (helyette egy tucatnyi más filmet ajánlok szívből itt és itt.)

Hogy gyereknek való-e a Barbie film?

A válaszom egyértelműen: NEM.

És hogy 12 éven felülieknek való-e a film: én szívem szerint 16 éven felülieknek engedélyezném.

via GIPHY

Máris elmagyarázom miért:

A Barbie-film filozófiáját folytatva nekünk, felnőtteknek nem csak a női (és egyébként férfi!) lét egzisztenciális krízisének aspektusából fontos megközelítenünk, hanem a gyerekek fizikai és lelki fejlődésének szempontjából is:

  • Mennyire vagyunk képesek tényleg magunkba nézni és nem az önigazolást keresni a Barbie filmben, hogy mit csinál a másik rosszul mi pedig nagyon jól?
  • Hogyan tudunk mi felébredni, és változtatni valamin úgy, hogy ne a körülményeket okoljuk, hanem ítélkezés helyett a saját jövőnkkel és gyermekeink kiegyensúlyozott felnőtté válásával foglalkozunk?

És bár a film metaforikus formában igyekszik rámutatni az öntudatra ébresztés fontosságára, a pedagógia és ugyanúgy a pszichológia sarkából megközelítve van egy rossz hírem: senkit nem tudsz öntudatra ébreszteni. Csakis az egyén a felelős azért, amit vállal. Nem áll jogunkban kioktatni másokat. Sem visszaváltoztatni, sem megváltoztatni.

Amit megtehetsz:

Segítsd időben erősíteni a gyermeked önbizalmát

Segítsd időben fejleszteni az önismeretét

Segítsd időben formálni az önállóságát

Legyen szabad akarata

Segítsd őt abban, hogy képes legyen kimondani, hogy büszke saját magára

Ne te mondd neki, hogy szép és csinos, hanem segítsd őt abban, hogy önmagával ő maga merjen kísérletezni és legyen magával elégedett

Kísérletezzen bátran, és keresse a határait

Te pedig legyél ott, és tartsd neki a védőhálót

 

A szerzőről: Vass Dorottea a D012 21. századi kompetenciákat fejlesztő módszer alapítója, a program tudományos szakmai alapjainak kidolgozója. Jelenleg a D012 módszerrel iskolás csoportokat vezet, az ELTE Gyógypedagógia Karán oktat-kutat, valamint a Szabad podcast alapító-műsorvezetője, házigazdája. Kutatásaiban és közösségi média felületein a 21. századi olvasás kérdéseivel, az olvasás és az animációs filmek értékének változásával foglalkozik. Az Olvasásmotiváció c. könyv és Mammia meseregény szerzője. Hisz a gyakorlati tapasztalatokban, a változás és változtatás lehetőségében, hisz a lehetetlenben, a vasorrú bábában, a három kívánságban, a hatékony együtt tanulásban, de leginkább a gyerekekben.

dr. Vass Dorottea, 2023. augusztus 16.

Forrás: Nyitókép: JAAP BUITENDIJK/WARNER BROS

 
 
 
X
EZT MÁR OLVASTAD?